آموزش کامل کتابخانه random در زبان پایتون


رندوم یکی از کتابخانه های پرکاربرد و ساده پایتون است که با توجه به نامش برای انتخاب های شانسی و تصادفی در پایتون استفاده میشود .
البته قبل از استفاده ، بهتره بدونید که در اصل هیچ چیز تصادفی در زبان های برنامه نویسی وجود ندارد و با توجه به بعضی اطلاعات یک عدد با فرمول های ریاضی تشکیل میدهند که به ظاهر تصادفی است .
نصب و ایمپورت :
این کتابخانه به طور پیشفرض با پایتون نصب میشود ، اما اگر هنگام ایمپورت به ارور خوردید از دستور pip برای نصب مجدد آن استفاده کنید .
برای ایمپورت کتابخانه خط زیر را به کد خود اضافه کنید.
import random
متد ها و دستور ها :
در لیست زیر دستور های مختلف با کاربردشان نوشته شده است که میتوانید استفاده کنید .
متد random:
تولید یک عدد تصادفی اعشاری بین 0 و 1 :
print(random.random())
متد randint:
تولید یک عدد تصادفی صحیح بین اعداد a و b ( برای مثال عدد a را یک و عدد b را 10 قرار میدهیم ):
number = random.randint(0, 10)
print(number)
مانند متد randint است با این تفاوت که میتوانیم step یا تعداد پرش بین هر عدد را انتخاب کنیم مثلا بگوییم بین 0 و 10 با پرش دو .
b = (random.randrange(0, 10, 2))
print(b)
متد choice:
انتخاب یک گزینه تصادفی از لیست چگونه است ؟
list_test = [1, 2, 3, 4, 5, 6]
print(random.choice(list_test))
list_test2 = ["a", "b", "c", "v", "d", "e"]
print(random.choice(list_test2))
متد choices:
مانند متد بالاست با این تفاوت که میتوانید چند آیتم از یک لیست انتخاب کنید که خودش با یک لیست به شما برگردانده میشود .
k مساوی تعدادی انتخاب شماست و پارامتر اول هم که لیست شماست.
list_test = [1, 2, 3, 4, 5, 6]
print(random.choices(list_test, k=2))
متد sample:
دقیقا کار متد بالا را انجام می دهد . پارامتر اول لیست و پارامتر دوم تعداد انتخابی هست که میخواهیم .
list_test = [1, 2, 3, 4, 5, 6]
print(random.sample(list_test, 3))
متد shuffle:
به صورت تصادفی ترتیب لیست شما را تغییر می دهد .
list_test = [1, 2, 3, 4, 5, 6]
random.shuffle(list_test)
print(list_test)
و این بود متد های مهم و پرکاربرد کتابخانه random ، امیدواریم که از آموزش استفاده کافی را برده باشید !